Hoe kan ik de webcam op mijn laptop uitschakelen?

webcamHeb je een laptop met een ingebouwde webcam? Dan zal je allicht bemerkt hebben dat plots het lichtje van je webcam aanspringt wanneer je op bepaalde sites komt. Omdat jij zelf geen uitdrukkelijke opdracht tot activering gegeven hebt, is dat natuurlijk erg griezelig, en je zou voor minder vermoeden dat iemand je bespioneert – vooral nu er berichten opduiken dat sommige trojans en malware je webcam wegkapen….

Maar hoe kan je je webcam uitschakelen? Bij een externe webcam kan je die gewoon loskoppelen van je pc. Maar wat als je webcam ingebouwd is in je computer, zoals het vaak gebeurt bij laptops? Op het eerste zicht is er niet meteen een programma te vinden onder “programs”. De enige probate manier is: ga naar Start / Instellingen / Controlepaneel. Kies voor “classic View”, en vervolgens voor Device Manager. Onder Imaging devices vind je dan waarschijnlijk je USB 2.0 VGA WebCam. Klik rechts, en kies Disable.

Je zal bemerken dat het lampje van je webcam nu niet meer aanspringt, en je de stuipen op het lijf jaagt! Wil je toch je webcam gebruiken, dan kan je later gewoon op dezelfde plaats de webcam terug activeren.

7 comments so far

  1. Henk on

    Ik heb een klein papiertje gevouwen en over de webcam gehangen. Pas als ik de webcam wil gebruiken (met Skype), schuif ik het papiertje opzij. Eenvoudig en effectief.

  2. ekro on

    bij mij is het probleem omgekeerd ik weet nieet hoe ik mijn wepcam kan inschakelen maar ik klik op start maar ik vind instelingen nie :s is er een andere manier ofzo x

    • Jo B. on

      Fn knop (linksonder, blauw) + de functietoets bovenaan (bij mij F6) waar webcammetje op staat samen indrukken en klaar is kees.

  3. Chantal on

    Hoe kan ik op de Laptop de webcame aan zetten? Alvast bedankt

  4. Peter on

    je kan ook je webcam uitschakelen door naar ,configuratiescherm-apparaatbeheer-beeldapparaten-klikken op webcam-stuurprogamma en daar kan je het uitschakelen en eventueel terug inschakelen.PC terug opstarten en de webcam van de laptop is uitgeschakeld.

  5. aja arnou on

    Ik wil een externe camera gebruiken tbv Iriscopie. Op mijn oude labtop doet-ie het wel, maar op mijn nieuwe, waar een interne webcam op zit niet. Hoe kan ik dat oplossen.

  6. Albert Kooij on

    hallo,

    wij hebben thuis een computer (packard bell one two m3450) met ingebouwde webcam maar hoe kan ik die inschakelen. want als ik dat webcam progmatje opent zegt hij ER IS GEEN WEBCAM GEDETECTEERD hoe moet ik dit op lossen

    oh ja de toetscombinatie FN met nog iets werkt ook niet wat F6 is bij ons het geluid uit doen!

    alvast bedankt


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

