Hoe gebruik je een formulier om een Google spreadsheet in te vullen?

Google Docs blijft voortdurend nieuwe tools toevoegen, nieuwe mogelijkheden waardoor je bij de online gratis tekstverwerken steeds meer dingen kan doen die ook in het (dure) Microsoft Office mogelijk zijn.

Zo heeft Google Docs nu ook “pre-built forms” of kant-en-klare formulieren toegevoegd, waardoor je data kan invoeren in een spreadsheet via een formulier. Dat is echt wel handig, want als je dit toepast op een document waaraan je met verschillende anderen werkt, dan kan je hen enkel toegang geven tot dit formulier, niet tot de spreadsheet zelf. En nu men geen Gmail account meer moet hebben om zo’n formulier te mogen invullen, is dit de ideale manier om bijvoorbeeld een online enquete te houden, of meerdere mensen aan een document te laten werken.

Om een formulier te maken voor een spreadsheet, moet je in het tabblaadje Share, de optie nemen “Invite People”, en daar dan “to fill out a form” aanklikken. De input die anderen geven via het formulier, wordt rechtstreeks in de spreadsheet toegevoegd. Je kan zelfs de Google Docs Form gadget op je iGoogle homepage zetten, zodat je een oogje in het zeil kan houden en zien welke data er toegevoegd worden: de recente actieve formulieren worden er vertoond, waarbij de nieuwe antwoorden gemarkeerd zijn.
(Bron: Google Blogspot)

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: