Gezonder leven: de eerste stap

Vooraleer je aan wat voor dieet begint, is er alvast een ding dat je moet doen: gewoon een dagboek bijhouden waarin je exact noteert wat je eet. Gewoon eerlijk zijn – je bent toch nog niet aan het diëten.
Maar zo krijg je tenminste een idee van wat je eet: hoeveel snacks, hoeveel zakjes chips, hoeveel koekjes, hoeveel cola’s, en dan nog die hamburger, dat glaasje wijn, die tripel, en die borrelnootjes… Maar ook die appel natuurlijk, en die salade en de groentjes. Zo krijg je tenminste een idee van de hoeveelheid eten die je nu binnenslaag, maar ook wat je eigenlijk eet: is dat wel evenwichtig, zijn er genoeg groenten en fruit en vezels?

Voor de mensen die verlekkerd zijn aan statistieken, is er nog deze tip: maak in Excel of Google docs een spreadsheet aan. Zet daarin in één kolom de dingen die je regelmatig eet, en in de volgende kolommen de bijhorende calorieën, vezels, proteïnes… Maak dan een nadere pagina aan, waarin je een Vlookup functie aanmaakt. Vul je de naam in van een eetwaar, dan worden in de kolom daarnaast de bijhorende waarden ingevuld. Zo houd je het echt bij, en kom je misschien wel tot verrassende resultaten over de hoeveelheden calorieën die je per dag gebruikt…

Meer tips van andere internauten over het bijhouden van je eetgewoonten vind je in de commentaren bij LifeHacker , waar o.a. verwezen wordt naar Fitday: een site waarje gratis een account kan aanmaken en online je eetgewoonten noteren.

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: