Hoe maak je efficiënte to-do lijstjes?

Wie kent ze niet: de boodschappenlijstjes, de lijst met dingen die je zeker dit weekend wil doen… Ze zijn absoluut niet overbodig, en hoe drukker je leven is, hoe meer die lijstjes van pas komen.

Om een goede lijst te maken, moet je wel enkele regels in acht nemen. Een boodschappenlijst is nu eenmaal enkel handig wanneer je in de winkel bent. En dus moet je geen lijst maken die boodschappen combineert met anderre “to do” dingen.

Om een efficiënte lijst op te stellen, begin je met een lijst die acties inhoudt. De dingen moeten een werkwoord bevatten (beginnen, schrijven, antwoorde, herinneren, mailen, betalen…). U stelt het lijstje op zoals de ideeën u in het hoofd opkomen. Nadien geeft u met kleurtjes (fluostiften) of pictogrammen aan wat voor die dag belangrijk is. En vink de uitgevoerde taken aan, dat is goed voor de moraal!

Waar bewaar je dat lijstje? Het lijstje met de boodschappen hangt in de keuken, het lijstje met acties en te kopen cadeautjes in je agenda. Heb je het betreffende lijstje niet bij wanneer je een inval hebt? Schrijf het idee neer op een afzonderlijk papiertje, en maak er een gewoonte van om die papiertjes dan over te schrijven op het passende lijstje.

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: