Hoe blijf je energiek?

Je mag dan al erg goed georganiseerd zijn, en je taken netjes op een rij hebben staan, maar er is zoveel te doen, en zo weinig tijd. En een avondje laat uitgaan kan veel van je energie vergen. Hoe laad je je batterijen terug op? Bij Lifehacker vonden wij enkele tips.

1. Maak je eigen energiedrankjes en food.
Smoothies, energiedrankjes, graanrepen, kan je zelf gemakkelijk maken. En waarom al dat merkwater komen, wanneer er drinkbaar water uit de kraan komt?

2. Luister naar ontspannende muziek.
Mozart en Bach werken naar verluid heel ontspannend, omdat er geen geen overheersend leitmotiv is, en de muziek lijkt voort te kabbelen. New Age muziek kan volgens ons ook wel werken.

3. Vermijd burn-out.
Probeer nieuwe energie te vinden in nieuwe projecten, of plan een korte vakantie om de sleur (en stress) te doorbreken.

4. Baseer je planning op je eigen energiepieken
Ben je een ochtend- of avondmens? Houd hier dan rekening mee bij het plannen van je afspraken. Een meeting plannen om 9u, terwijl je pas tegen 14 u op dreef komt, is niet ideaal.

5. Trek erop uit, zelfs als het regent
Niets zo deprimerend als van huis naar auto naar werk en weer terug, dag na dag. Dodo, metro, boulot, metro, dodo. Trek erop uit, zoek het zonlicht op voor de broodnodige vitamine D. Elke dag 10 minuutjes zonlicht (of tenminste: zitten in een park, zonder zon) is een minimum.

6. Ochtendoefeningen

Sta je ’s ochtends op, om die laatste taken te doen die nodig waren voor de deadline? Koffie kan helpen, maar enkele ochtendoefeningen (push-ups bijvoorbeeld) doen het nog beter. ze maken je niet alleen wakker, maar geven je zelfvertrouwen een boost.

7. Eet de juiste voeding
Brood en suiker geven je een snelle opstoot van energie, maar leiden tot een insuline crash later op de dag. De perfecte lunch bestaat eigenlijk uit groenten met sla (Salade Niçoise?) en de beste snack is een appel met een klein beetje kaas.

8. Het power-uiltje

Een middagdutje doen wil niet zeggen dat je je kop erbij neerlegt, integendeel. Je moet het eigenlijk beschouwen als een snelle defragmentatie van je brein, en een herstarten van je systeem.

Meer uitleg over deze tips, en links naar sites die je de geheimen ervan vertellen, vind je bij LifeHacker.

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: