Hoe voorkom je vuile handen bij het schoonmaken van schorseneren?

schorsenerenAls er één Vlaamse groente is die in de vergeethoek geraakt is, dan zijn het de schorseneren wel. Deze wortelen zijn nochtans erg lekker, en tamelijk zoet van smaak. Niets voor niets worden zij de asperges van de winter genoemd. En goedkoop zijn ze bovendien.

Het grote probleem is echter het kuisen van de schorseneren. Zij worden in de handel immers aangeleverd in zakken met veel aarde (de schorseneer is immers een wortel). Het kuisen is dan ook een smerig karwei. Best doe je huishoudhandschoenen aan, want tijdens het kuisen kan er een melkachtige vloeistof vrijkomen, die heel hardnekkig is en moeilijk van je handen te verwijderen valt.

Om te kuisen heb je een dunschiller nodig. Leg de schorseneren op een krant en schil ze. Verwijder top en onderste deel. Leg meteen in een pan met water met azijn of citroen, om verkleuren tegen te gaan. Je schilt best eerst alle schorseneren, en daarna verwijder je de overblijvende “oogjes”, net als bij aardappelen.

Vervolgens kook je de schorseneren maximaal 15 minuten in kokend water met melk. Gebruik daarvoor echter geen aluminium kookpot! Afgieten, en dan een bechamelsausje erbij, dat je eventueel aandikt met een eierdooier. Mmm…

De schorseneer is een gezonde groente. Zij zou goed zijn voor mensen die lijden aan een hoge bloeddruk, aderverkalking of suikerziekte.

Meer informatie over de schorseneer vind je hier:
Tuinadvies
Kruiden
Localabore
Wikipedia
Coquinaria
Passeport Santé

1 comment so far

  1. Imke on

    Hoi,
    Ik heb het onlangs ook eens aangedrufd om schorseneren te koken. Mijn handen heb ik weer schoon gekregen, maar mijn pot en vooral het deksel zijn nog bedekt met een plakkerige laag die ik er niet af krijg met warm water, zeep, azijn, … Heb je toevallig tips hiervoor, of is dat de reden dat er in je bericht staat: niet in een aluminium kookpot? Ik vond de schorseneren zelf heel erg lekker, dus ik heb geen spijt van mijn experiment, maar ben wel benieuwd hoe ik mijn pan weer goed krijg…


Geef een reactie

