Waarom doen we zout bij het kookwater van groenten en aardappelen?

kokend_waterWanneer men spijzen in water inbrengt zonder zout, dan gaan de minerale zouten uit die spijzen over in het water. Voegt men echter eerst zout toe aan het water, dan blijven die minerale zouten in de groenten of aardappelen.

We voegen dus niet alleen zout bij het kookwater om de spijzen meer smaak te geven, maar ook om de minerale zouten van die spijzen te bewaren.

Bovendien is het belangrijk dat je groenten opzet in kokend water. De eiwitstoffen in een spijs vormen een vast vliesje wanneer zij verhit worden tot 70°; dit vliesjes zorgt ervoor dat de voedingsstoffen en geurige bestanddelen in de spijzen bewaard blijven.

Hoe lang je groenten en ardappelen moet laten koken vind je in deze tabel van De Kooktips.

http://www.dekooktips.com/warenkennis/groente.htm

2 comments so far

  1. jan on

    Dit heb ik nog nooit gehoord als antwoord. Ik dacht dat het alleen voor de smaak was. Ik vraag me alleen af waarom zout in een kwaad daglicht wordt geplaatst?

  2. matthijs on

    dit heb ik nog nooit gehoord, ik heb me altijd al afgevraagd waarom je zout doet bij het koken , mensen die geen zout mogen kunnen dan dus nooit bij je komen eten , nu heb ik het wel even gedaan want ik ben bij mijn aardappelen tegelijk eieren aan het koken voor morgen , met zout gaan ze niet stuk !


Geef een reactie

